top of page
Search

HOP HOP HOP nieuwe zeep in de dop!


Met de prachtig bloeiende hop in onze tuin was de keuze voor "bierzeep" eenvoudig gemaakt. De bierzeep moest een mooie bruine kleur krijgen, dus voor het oplossen van de loog  heb ik een donkerbruin biertje gebruikt.


De met bier gemaakte loog werd - waarschijnlijk door de suikers of het koolzuur - veel heter dan gebruikelijk. De oplossing begon behoorlijk te bruisen en even vreesde ik dat het zou overstromen!


Het dragen van beschermende kleding bij het zeepzieden blijkt echt noodzakelijk! 




Bier werd vroeger veel gebruikt als versteviger voor het haar en dus leek het me leuk om deze zeep ook geschikt te maken als shampoo. Om de zeep geschikt te maken als shampoo moest ik andere vetten als ingrediënt kiezen. Aan dit recept heb ik onder meer jojobaolie en sheabutter toegevoegd. Het mengen van de vetten en het loog was spannend, want de verzepingsreactie ging bijzonder snel. Er ontstond binnen enkele seconden (!) een stevige massa die ik met geen mogelijkheid meer in een mal kon gieten. Ik moest het dus snel als brokken in een vorm drukken en kneden en dit heeft me (zeker ook omdat ik mijn beschermende kleding nog aan had) heel wat zweetdruppels gekost. De bier-blokken zijn daardoor helaas niet perfect gevormd. Ook het toevoegen van de gedroogde hop blaadjes was geen doorslaand succes. Door de snelle verzeping kon ik maar kort mixen en zijn de blaadjes veelal heel gebleven. Dit lijkt me in een shampoo niet erg fijn, dus dat moet de volgende keer ook anders. Kortom, genoeg lessen en inspiratie voor een volgende keer. 



146 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page